Monday 15 June 2015

Penyelesaian PATI Sabah

1. Hanya melalui kepimpinan Datuk Musa Aman, diwujudkan cara penyelesaian PATI Sabah. 

2. Masalah PATI yang telah wujud berdekad lamanya, yang bermula tahun 70-an, hanya diselesaikan secara serius bermuala pada Disember 2014.

3. Ekoran dikeluarkannya temuan RCI PATI Sabah pada awal Disember 2014, Ketua Menteri Sabah mengeluar tiga keputusan drastik- MEMBURU, MENANGKAP DAN MENGHANTAR PULANG pati. Daripada 13 Ketua Menteri Sabah, HANYA Musa yang bertindak demikian.

4. Ketua Menteri Sabah tersebut tidak akan boleh membuat keputusan drastik seperti itu jika tidak mendapat sokongan daripada Perdana Menteri. Kerana sokongan tersebut, maka kerajaan negeri dapat memanfaatkan semua agensi persekutuan yang berkait rapat dengan penguatkuasaan.

5. Mengatasi PATI tidak semudah digambarkan, kerana masalah parti sudah berakar umbi. Sebagai contoh, penculikan di Sabah dikatakan mempunyai hubungkait dengan PATI dan orang tempatan yang bertindak sebagai sindiket bermotifkan kewangan.

6. Kewujudan ESSZONE/ESSCOME tidak akan berfungsi dengan baik jika tidak mendapat kerjasama semua pihak, termasuk rakyat dan para pemimpin politik.


Bacaan penuh Dari Sumber

0 komen:

Post a Comment