Sunday 30 March 2014

Apakah Minyak dan Gas Sabah Akan Ikut Jejak Kayu Balak?

Kayu balak pada tahun 1970-an merupakan senjata ampuh para pemimpin. Malah ianya digunakan sehingga awal pemerintahan Umno di Sabah. Hanya selepas tahun 2003, pemberian kawasan balak kepada orang-orang politik dihentikan. Kini, kayu balak tiada lagi untuk pemimpin politik, yang ada hanya konsensi Yayasan Sabah. Pendapatan daripada balak menurun, di mana biasanya menyumbangkan sehingga 2 bilion ringgit kepada pendapatan Sabah. Kini, pendapatan daripada kayu balak, tidak sampaipun 200 juta ringgit.



Terlihat juga, bahawa sejak adanya projek-projek Petronas yang bernilai ratusan juta, malah bilion, siapa yang menikmatinya? siapa yang mendapatkannya? Projek-projek sokongan kepada projek-projek itu, siapa yang mendapatkannya? Tidak keterlaluan, mereka yang ada link sahaja yang mendapat projek itu, modus operandinya akan sama dengan pemberian kayu balak suatu ketika dahulu.



Dengan memilik negerikan produksi minyak dan gas, tentunya lingkaran kepada siapa yang bakal mendapat projek-projek berkaitan minyak dan gas akan lebih kecil, tidak seperti sekarang, di mana lingkarannya cukup besar, sebab apa? masih melibatkan orang ke tiga.



Memang menguntungkan kerajaan negeri, jika royalti minyak diperbesar, atas sebab wang itu akan terus masuk ke perbendaharan negeri, ertinya, kerajaan negeri yang mengaturnya, seperti yang berlaku sekarang. Satu persoalan, apakah menaikan peratusan royalti kepada Sabah daripada 5% ke 20 % misalnya, tidak akan mengurangkan peruntungkan di pihak lain? mislahnya Peruntukan daripada Kementerian Luar Bandar dan Wilayah, Kementerian Pelajaran, Kementerian Pertahanan, Kementerian Dalam Negeri atau Kementerian Kesihatan, Kementerian Kesahjeraan Bandar, Perumahan dan Kerajaan Tempatan? seperti analisis Dato Rahman sebagai asas kepada tulisan ini.



Salah satu cara memberikan peruntukan kepada Sabah, yang masih terbelakang daripada semua segi, walaupun merdeka 51 tahun lalu, adalah menyalurkan peruntukan terus kepada bendahari Sabah, atas sebab apa? tujuannya agar tidak berlaku pertindihan daripada segi prioritas pembangunan; Kerajaan negeri, lebih faham berkaitan dengan keperluan negeri, berbanding pemimpin persekutuan apatah lagi daripada negeri-negeri lain. Namun, persoalannya? apakah kerajaan negeri mampu? kerana untuk mengimplitasikan berbagai projek memerlukan tenaga yang ramai, bukan itu sahaja, gaji juga akan bertambah, sesuai dengan jumlah kaki tangan. Bukan sahaja gaji, akan tetapi faedah pencenpun bertambah.Ok baik untuk Sabah, sebab peluang pekerjaan bertambah; ertinya peruntukan tahunan kerajaan negeri membayar gaji dan faedah lain juga bertambah dan seterus-seterusnya.. sebagai orang Sabah, siapapun tidak sanggup menolak impak jika royalti dinaikan!!!!



Pelaksanaan sesuatu projek apa tah lagi bernilai ratusan juta, bukan sahaja memerlukan tenaga yang ramai, juga kepakaran; ok, mampulah kiranya, Apa kah selepas itu, apa yang berlaku dengan tenaga pekerja itu? apakah dengan mudah di lay off? tentunya tidak atas sebab pembangunan terus berjalan, sehingga tiada lagi pembangunan, dan lebihan wang boleh digunakan pula melabur ke luar negeri berbentuk FDI.. Bertuahnya Sabah!!!



Satu perkara lagi, dalam soal minyak dan gas, berapa potensi yang ada pada Sabah? Ada yang mengatakan 300,000 barel/day? Sampai bila produksi itu? Sesuai dengan analisis Dato Rahman, kos produksi minyak melibatkan berbagai kos dan sokongan lain. Atas sebab itu, meneurut menteri itu, jangankan 20%, 15% pun Petronas akan muflis; OK lah Sabah akan take over!!!! persoalannya, kos yang terlibat tetap sahaja ditanggung; tentu Sabah tidak mampu berdiri sendiri, kaedah yang sama akan digunapakai, sepertimana analsisis Dato Rahman. Hanya bezanya, kerajaan Persekutuan tidak mendapat 5% seperti mana praktik sekarang.



Jika dilihat pada analisis MP Kota Belud itu, boleh sahaja Petronas memberikan royalti 15-20%, akan tetapi syarikat itu akan lumpuh, ertinya lambat laun akan muflis. Bagi mereka, yang beria-ia sangat menuntut kenaikan royalti minyak sambil mengambil contoh bagaimana BJ Habibie, sebaik sahaja dilantik Presiden Indonesia tahun 1998, kemudian memberi Dana Bagi Hasil (DBH) bagi minyak dan gas (migas) kepada DI Acheh kepada 70 peratus, untuk tempoh 8 lapan tahun; ertinya sekarang dasar itu sudah berakhir. Sebab mengapa dikemukakan masa itu, Acheh adalah pengeluar minyak terbesar Indonesia, namun ketinggalan di semua bidang, untuk mengejar itu, maka perlu diluncurkan dana lebih besar, agar DI itu, boleh membangun setara dengan propensi lain di Indoensia.



Mungkin, pendekatan ini boleh diambil bagi Sabah dan Sarawak untuk tempoh masa tertentu, agar supaya pembangunan Sabah dan Sarawak boleh mengejar pembangunan di Semenanjung.' selain itu, Petronas tidak lah sampai muflis. Fikir-fikirkan lah. baca pengalaman DI Acheh





Bacaan penuh Dari Sumber

0 komen:

Post a Comment