Monday 30 March 2015

Yayasan Sabah: Jambatan antara Kerajaan dan Rakyat: Musa


SEMALAM genaplah Datuk Musa Aman bersama-sama dengan Yayasan Sabah sebagai Pengerusi Lembaga Amanah yayasan itu.



Yayasan Sabah yang ditubuhkan oleh Tun Mustpaha pada awal kemerdekaan Sabah, adalah satu agensi berperanan sebagai rakan kerajaan dalam usaha mencorakkan sosio-ekonomi negeri dalam rangka meningkatkan kesejahteraan rakyat.



Di zaman awal kemerdekaan Sabah, yayasan itu pernah memperkenalkan Amanah Tun Mustapaha, di mana setiap rakyat Sabah berumur 21 tahun dibayar sejumlah wang. Sebenarnya, sebelum BR1M (bantuan rakyat 1 Malaysia) diberikan, Kerajaan Sabah adalah negeri pertama di Malaysia memberikan bantuan kewangan secara tunai kepada rakyat.



Bayaran kewangan kepada rakyat Sabah, hanya diberhentikan pada tahun 1986, selepas Kerajaan Usno dan Berjaya ditumbangkan.



Yayasan Sabah merupakan pelopor kepada pemberian biasiswa kepada pelajar Sabah baik yang melanjutkan pelajaran dalam negara mahupun luar negara.



Yayasan yang mempunyai konsesi hutan terbesar di dalam negeri itu, terus berperanaan memacu perekonomian negeri, termasuk penubuhan instutisi pengajian tinggi, menceburi sektor pelancongan, perladangan dan perikanan serta minyak dan gas, selain kepada "core" perniagaannya perhutanan.



Pada tahun 1994, Yayasan itu hampir sahaja menjalani masa-masa gelap, jika berjaya diambil alih oleh syarikat swasta. Hanya kerana pendirian teguh Datuk Musa, yayasan itu terlepas daripada tindakan pengambilalihan oleh pihak-pihak tertentu.



Kini, Yayasan Sabah diterajui Musa berjaya menubuhkan University College Sabah Foundation (UCSF) dan pembinaan Sabah International Convention Centre (SICC).





Bacaan penuh Dari Sumber

0 komen:

Post a Comment