Tuesday 15 July 2014

Royalti Minyak Sabah: Kami Punya Hubungan Langsung Dengan Perdana Menteri_ Musa


Ketua Menteri Sabah Datuk Seri Musa Aman berkata, tiada larangan kepada sesiapa sahaja untuk bercakap berkaitan dengan royalti minyak yang diterima Sabah. Namun, bagi kerajaan Bn Sabah, tidaklah perlu melolong ke sana ke mari, kerana kami mempunyai hubungan langsung dengan Perdana Menteri.



Musa menyatakan bahawa kenaikan royalti minyak untuk Sabah, bukan sahaja menjadi hasrat pembangkang, namun hasrat kerajaan dan pemimpin Bn lebih daripada itu. Beliau berkata, disebabkan kerajaan dan pemimpin Sabah mempunyai saluran berkaitan dengan isu royalti minyak, maka tidaklah perlu melalak ke sana sini untuk mendapat perhatian.



Semalam, Musa memberi jaminan bahawa pada Rabu akan ada taklimat berkitan dengan royalti minyak kepada ADUN Sabah, untuk itu, beliau meminta para ADUN mempergunakan masa itu bertanya atau meminta penjelasan berkaitan isu royalti minyak demi pemahaman, supaya jelas dan terang once for all.



Pada Sabtu sempena lawatan singkat Perdana Menteri ke Sabah, Dato Seri Najib telah mengumumkan beberapa langkah untuk menambah peruntukkan kepada Sabah berkaitan dengan pengeluran minyak daripada Sabah; antaranya kenaikan CSR Petronas kepada kerajaan Negeri untuk digunakan sebagai dana pendidikan.





Bacaan penuh Dari Sumber

0 komen:

Post a Comment