Friday 10 January 2014

Transformasi Kota Belud Menjadi Kenyataan



KOTA BELUD memang mempunyai peranan utama kepada peneraju kerajaan Negeri yang ada pada hari ini. Manakan tidaknya, di Kota Beludlah lahirnya anak sulung Umno Sabah, parti tunjang kerajaan negeri yang mentadbir negeri ini sejak tahun 1994.



Wakil Rakyat Kota Belud, Datuk Rahman Dahlan yang juga merupakan Menteri Kesejahteraan Bandar, Perumahan dan Kerajaan Tempatan, merancang agar satu transformasi berlaku pada kawasan yang anak sulung parti itu.



Hari ini, bertempat di Kota Belud, beliau melancarkan pengisian bagi menzahirkan transformasi melalui program National Blue Ocean Strategy (NBOS) secara bersepadu.



NBOS merupakan transformasi Kerajaan untuk menerokai dan mengeksplorasi bidang-bidang baru yang dapat memberi keuntungan kepada masyarakat secara umum tanpa penglibatan kos yang tinggi kepada Kerajaan



Memetik daripada wall FB menteri itu, beliau menulis "Hari yang bersejarah bagi Kota Belud. Saya telah melancarkan Pelan Tindakan Bersepadu NBOS Kota Belud, yang akan menyaksikan pelaksanaan 21 projek penambahbaikan kemudahan awam di seluruh pekan Kota Belud, membabitkan kos RM37.2 juta. Ini adalah projek NBOS pertama yang membabitkan naik taraf pusat bandar di Malaysia. Saya juga melancarkan perkhidmatan internet percuma freewifi@kotabelud pada kelajuan maksimum 8mbps, serta pengagihan 3000 komputer netbook 1Malaysia. Sekurang-kurangnya 1,000 rumah PPR akan dibina di Kota Belud dalam dua tahun. Penambahbaikan sistem lalulintas dan saliran juga bakal dilaksana dalam tempoh terdekat. Syukur alhamdullilah, transformasi Kota Belud kini bergerak lancar".





Bacaan penuh Dari Sumber

0 komen:

Post a Comment